محدودیت دسترسی به فایل های وردپرس: راهنمای کامل برای مدیران وبسایت

محدودیت دسترسی به فایل ها در وردپرس

محدودیت دسترسی به فایل های وردپرس: راهنمای کامل برای مدیران وبسایت

مقدمه

در دنیای دیجیتال امروز، وردپرس به عنوان یکی از محبوب‌ترین و افزونه‌پذیرترین پلتفرم‌های مدیریت محتوا (CMS) شناخته می‌شود. با این حال، امنیت و دسترسی به فایل‌های وردپرس از جمله چالش‌های مهمی است که مدیران وبسایت با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله، ما به بررسی محدودیت دسترسی به فایل‌های وردپرس و راهکارهای موجود برای مقابله با این چالش خواهیم پرداخت.

1. فهم محدودیت دسترسی

در هر CMS یک سری فایل وجود دارد که به موارد مهم کل سایت شما دسترسی دارد. در وردپرس فایل wp-config یکی از همین فایل های مهم است که اطلاعات مربوط به دیتابیس،یوزر و پسورد و همچنین پیشوند جداول شما در آن قرار دارد و شخص هکر با دسترسی به این فایل میتواند کل سایت شما را هک کند.

فایل هایی که مثل wp-config حاوی اطلاعات مهمی هستند و با دسترسی به این فایل ها میتوان اقدام به آلوده کردن سایت کرد، این اولین قدم در محدودیت دسترسی به فایل های وردپرس است که باید بدانید.

1.1. دسترسی به چه نوع فایل‌هایی محدود است؟

به عنوان مثال در CMS پرستاشاپ ، بطور خودکار بعد از نصب نسخه ، خود نرم افزار اقدام به حذف یک سری فایل حساس میکند که دیگر نیازی به وجود آنها در سرور شما نیست. اما این اتفاق در وردپرس باید بصورت دستی بیوفتد. در دوره ی امنیت وردپرس بطور کامل انواع محدودیت و کاهش سطح دسترسی به فایل ها را آموزش میدهیم تا از حفره های امنیتی وردپرس جلوگیری کنید.

1.2. چرا محدودیت دسترسی مهم است؟

محدودیت دسترسی به پوشه uploads که فایل های شما و مدیا شما در آن قرار دارد بسیار هائز اهمیت است. از این رو یک سری فایل و پوشه در سرور شماست که کاربران و همچنین هکر ها نباید به آن دسترسی داشته باشند.

2. روش‌های محدودیت دسترسی به فایل‌های وردپرس

2.1. استفاده از فایل .htaccess

فایل htaccess بطور کاملا میتواند یک پوشه و دایرکتوری را بطور کامل ببندد، تا شخص تخریب کار نتواند به آن فایل یا پوشه دست یافته و اقدام به خرابکاری کند. یکی از راحت ترین کار ها جلوگیری از هک شدن وردپرس همین فایل htaccess است.

2.2. افزودن کد به فایل functions.php

فایل function  در هر سایت وردپرسی وجود دارد و از اصلی ترین فایل های سایت شما به شمار میرود. شما میتوانید از طریق این فایل قطعه کدهایی را قرار دهید که مواردی نظیر (سیستم مدیریت تولید محتوا،نسخه ی کتابخانه js و css و غیره) را از سورس صفحات شما مخفی کند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که ربات ها تشخیص ندهند که سایت شما با چه نرم افزار ها و ابزار هایی ساخته شده است.

2.3. نصب افزونه‌های امنیتی

افزونه های امنیتی یک راه حل جامع و مفید است که میتواند بسیاری از کارها را که باید بطور دستی صورت بگیرند و با هر آپدیت وردپرس این موارد از بین می روند و مجددرونویسی کند. افزونه های مطرح مانند ithems و wordfence از مطرح ترین افزونه های امنیتی وردپرس هستند که از مارکت پلیس های معتبر تهیه کنید.

3. اهمیت پشتیبان‌گیری منظم

بطور روتین باید از سایت خود بک آپ تهیه کنید. این مورد نه صرفا بخاطر امنیت سایت اهمیت دارد ، بلکه برای حفاظت از اطلاعات شما در صورت خرابی سرور میزبان شما هم مورد استفاده قرار میگیرد.

3.1. چگونه پشتیبان‌های منظم از وبسایت ایجاد کنیم؟

در سیپنل یا دایرکت ادمین میتوانید با مراجعه به بخش backup اقدام به تهیه بک آپ از دیتابیس ، ازفایل ها و یا از کل سایت خود تهیه کنید. همچنین از افزونه ی  updrafts هم برای تهیه منظم بک آپ میتوانید استفاده کنید.

3.2. نگهداری و مدیریت پشتیبان‌ها

یک هارد مجزا برای حفظ و ذخیره ی اطلاعات سایت خود داشته باشید. میتوانید از یک سرور در نقطه ای دیگر جهت بک آپ استفاده کنید که دسترسی به آن در هرجا که باشید ساده و راحت باشد.

نکات پایانی

در اینجا به چند نکته مهم در مورد محدودیت دسترسی به فایل‌های وردپرس تاکید می‌کنیم:

  • همیشه به‌روز نگه‌داری کنید.
  • پسوردهای قوی را استفاده کنید.
  • از افزونه‌های امنیتی معتبر استفاده کنید.
  • پشتیبان‌های منظم ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

محدودیت دسترسی به فایل های وردپرس یک جنبه مهم در امنیت وبسایت شماست. با پیگیری راهکارهای امنیتی و مدیریت مناسب، می‌توانید وبسایت خود را از تهدیدات مختلف محافظت کرده و اطلاعات حساس خود را ایمن نگه دارید.

پرسش‌های متداول

1. چگونه می‌توانم دسترسی به فایل‌های وردپرس را محدود کنم؟

در دوره ی امنیت وردپرس فایل هایی که باید دسترسی به آنها محدود شود به شما بطور ساده و کامل آموزش داده میشود.

2. آیا استفاده از افزونه‌های امنیتی ضروری است؟

اگر در برنامه نویسی سررشته دارید و بطور منظم میتوانید مانیتورینگ انجام دهید ، خیر نیازی نیست اما اگراینطور نیست ، استفاده از افزونه های امنیتی وردپرس بسیار کاربردی خواهد بود.

3. چگونه می‌توانم پشتیبان‌های منظم از وبسایت خود ایجاد کنم؟

با افزونه ی updrafts میتوانید بصورت هفتگی و ماهانه از سایت خود بک آپ تهیه کنید.

4. چه تأثیری دارد اگر دسترسی به فایل‌های وردپرس از دست برود؟

ممکن است سایت شما بطور کامل و صحیح نمایش داده نشود و یا برای برخی از مخاطبان شما این اتفاق بیوفتد که سایت شما را نبینند.

5. آیا رفع محدودیت‌های دسترسی به فایل‌ها پیچیده است؟

خیر بسیار راحت است، با یکبار انحام دادن مراحل با دوره ی های طراح ناب میتوانید به راحتی فایل ها و پوشه های مهم را با محدودیت دسترسی روبرو کنید.

ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کرده باشد تا امنیت سایت وردپرسی خودتان را بهبود ببخشید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

Amir Karimi

Amir Karimi

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ رو از مجتمع فنی شروع کرد و دوره ی مدیریت بازاریابی آنلاین رو با نمره 95 از 100 به پایان رسوند. خستگی ناپذیری ایشون قوت قلبی برای تیم طراح ناب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراح ناب رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدید ترین مقالات طراح ناب

جدیدترین اخبار دیجیتال مارکتینگ

عضو خبرنامه ی هفتگی طراح ناب شوید

خبری از پروموشن فروش نیست، فقط اطلاعات و چالش های جذاب دنیای دیجیتال مارکتینگ رو با شما به اشترا می گذاریم

دسته بندی ها

Tarahe Nab

مقالات مشابه

پلتفرم EWOK

پلتفرم EWOK

پلتفرم EWOK یک ابزار تست نرم افزاری است که توسط گوگل توسعه یافته است که بر تست کارآمد و موثر اپلیکیشن های موبایل و وب

sxo چیست و چه تاثیری در سئو داره

sxo چیست ؟ چرا مهم است؟

تا حالا شده روی لینک صفحه اول گوگل کلیک کنید و از سایتی که دیدید ناامید بشید؟ صفحات با سرعت لود پایین، ظاهری نامناسب برای